گزارشهای جدید از جنس گون در ایران

Authors

  • بهمن علیزاده مرکز تحقیقات منابع طبیعی ارومیه.
  • محمد رضا جوهرچی مرکز تحقیقات علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد.
Abstract:

بر پایه جمع‌آوری‌های جدید از نقاط مختلف کشور تعدادی گونه بعنوان گزارش جدید از ایران معرفی می‌گردد. این گونه‌ها عبارتند از: A. dzhebrailicus، A. incertrus،  A. psoraloides همگی ازبخش Hololeuce؛ A. asciocalyx، ازبخش Onobrychoidei؛ گونه A. leiosemius از بخش Aegacantha ؛ A. versipilus‌ از بخش Erioceras و A. shebarensis‌ از بخش Trachycercis. برای هر یک از گونه‌های فوق با ذکر نمونه‌های هرباریومی و نیز توضیحات اندکی اشاره شده است. براساس این تحقیق بخش Aegacantha که تاکنون فقط از افغانستان ، تاجیکستان و پاکستان شناخته شده بود در ایران نیز پراکنش داشته و بدین ترتیب به لیست فلور گون های ایران اضافه می گردد. 

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

گونه جدید از جنس گون از ایران

نمونه‌های جمع‌آوری شده هرباریوم مرکزی ایران نامگذاری شدند. از میان نمونه‌های جمع‌آوری شده گونه A. mehranensis  به عنوان گونه جدید شرح داده می‌شود. گونه‌ جدید به همراه دیاگنوز، شرح و تصویر کامل گیاه ارائه می‌شود و با نزدیک‌ترین خویشاوندان خود مقایسه گردیده است. نمونه تیپ در هرباریوم مرکزی ایران نگهداری می شود.  

full text

یافته‌های جدید درباره جنس گون در ایران

گونه جدید A. ahmad-parsai از بخش Campylanthus همراه با اطلاعات بیشتر معرفی می‌شود. بر پایه نمونه‌های جمع‌آوری شده و منابع تعدادی جمع‌آوری جدید و گزارش جدید ارائه می‌گردد. A. dipeltaبر اساس مطالعات انجام شده در خصوص نیاز اکولوژیک وA. sorkhabadensis  بر اساس صفات مورفولوژیک از جنس گون خارج می‌شوند.    

full text

دو گونه جدید از جنس گون در ایران

نمونه‌های جمع‌آوری شده هرباریوم مرکزی ایران نامگذاری شدند. از میان نمونه‌های جمع‌آوری شده گونه‌های  A. Juladakensis Maassoumi و  A. karl- heinzii Maassoumi به عنوان گونه‌های جدید شرح داده می‌شوند. گونه‌‌های جدید به همراه دیاگنوز و شرح گیاه ارائه می‌شوند و با نزدیک‌ترین خویشاوندان خود مقایسه می‌گردند. نمونه‌های تیپ در هرباریوم مرکزی ایران نگهداری می‌شوند.

full text

گونه‌های جدید و جالب توجه از جنس گون در ایران

برای مطالعه پوشش گیاهی منطقه‌ای در اطراف شهر بابک، میمند از استان کرمان، کلیه گیاهان این منطقه منحصر به فرد جمع‌آوری گردیده است. در میان نمونه‌های جمع‌آوری شده یک گونه گون از بخش Microphysa Bge. به عنوان گونه جدید و گونه دیگر از بخش Chronopus به عنوان گزارش جدید به همراه یادداشتی کوتاه معرفی می‌شوند.

full text

دو گونه جدید از جنس گون(Astragalus) از ایران

گونه‌های A. leucocerciformis, Astragalus pseudo-orthocarpus  به عنوان گونه‌های جدید نامگذاری و شرح داده می‌شوند. گونه‌های فوق به ترتیب متعلق به بخش‌های Astragalus ، Anthylloidei هستند. تفاوتهای این گونه با نزدیک‌ترین خویشاوندان آنها توضیح داده می‌شود.

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


Journal title

volume 11  issue 1

pages  111- 113

publication date 2005-06-22

By following a journal you will be notified via email when a new issue of this journal is published.

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023